Chci se podelit s jednou svou zkusenosti. Jedna se o cteni textu. Kdyz clovek cte text potichu ve sve hlave, kdybych to mel popsat na sobe, je to jakokdybych mluvil bez otevirani ust. Mluvime potichu ve svem mozku. V praxi to znamena, ze nemuzeme cist potichu text rychleji, nez dokazeme cist text nahlas - tedy muzeme, ale "prace kvapna malo platna" jak se rika Zjistil jsem ze to jde delat i jinak, tedy pozorovat text zrakem a nechat ho zpracovavat primo hlavnim vedomim - v praxi to znamena, ze text si uz nepredrikavame, ale kazde slovo se primo objevi jako myslenka - abych to upresnil, velice rychla myslenka, neco jako "proste tam to slovo je a basta" chce to ale cvik. Ted jsem s tim zacal a semtam se stane, ze ztratim soustredeni. Vsiml jsem si ale jedne zvlastnosti - kdyz ctu takto, zacnu citit velky tlak v hlave - priroval bych to k tomu, kdyz jste v meditaci a snazite se na nic nemyslet, zacnete citi v hlave tlak, je to jako kdyby se odpojoval mozek. Zda se mi taky, ze krom mnohem rychlejsi schopnosti cteni textu je to take dobre cviceni soustredeni. Napriklad kdyz jsem v meditaci odpocitaval beznym zpusobem, tj. predrikavanim cisel v hlave, nebylo to ono. Predrikavanim tech cisel primo, tedy bez zapojeni mozku, jsem dosahl lepsich vysledku a silnejsiho soustredeni. To je jedna vec, tedy zpracovavani textu primo do myslenek, ci jak to nazvat.
Jeste jsem objevil dalsi vec. Nekdy potrebuju zarecitovat nejake verse - predrikavanim to samozrejme jde, ale nemelo to, jakbychto rekl "silu". Recitovat verse jen myslenkami taky nebylo ono, protoze uz se nedalo mluvit o recitovani, neb se nepouziva jazyk a ztratilo to na svem vyznamu. Takze jsem udelal to, ze jsem recitoval verse za pouziti jazyka, ale ne ve sve hlave, ale recitoval jsem to primo "ve svem vedomi". Vysledkem bylo, ze jsem objevil svuj hlas - tedy alespon si to myslim. Ted jsem mlady a hlas moc vyrazny nemam, recitovani predrikavanim bylo velice slabe, ale ten hlas - pripada mi, jako kdyby mel jit slyset siroko daleko, je nesmirne silny a kdyz zarvu, nesmirne to duni, taky je to hlas dospeleho cloveka.
Zkuste, napiste, zkritizujte atd.
Cteni textu trochu jinak
Cteni textu trochu jinak
Naposledy upravil(a) GeorgeLD dne stř, 16. črc 2008, 20:06, celkem upraveno 1 x.
Re: Cteni textu trochu jinak
Ano znám to... Po Pár minutách čtení knihy, která mě baví (musí mě bavit jinak to neplatí), si už jenom vybavuji, co se v knize odehrává a skoro vůbec si nevšímám, že čtu text. Tak si také mnohem vic zapamatuji, což je problém, protože škola většinou nesplňuje podmínku, že mě to musí bavit ...
- blaza
- Příspěvky: 279
- Registrován: sob, 14. čer 2008, 23:42
- Bydliště: City of Palermo
- Kontaktovat uživatele:
Re: Cteni textu trochu jinak
nevim jestli to stim souvisi ale ja ted delam v patek zaverecky z autoskoly tak se srotim otazky, jelikoz ale prakticky nemam time cist vsechny otazky do detailu tak jelikoz sem vod mala asi trochu vic vnimavej nez vostatni tak se mi zda jako by mi ty konkretne dulezity ''fráze'' odpovedi nevedome pohlcoval mozek, potom vlastne jenom prelitnu ten text a najdu tu konkretni ''frázi'', myslenku ktera je ta spravna a ''nezatezuju se ctenim textu'' (samozrejme jinak to resim logickym usudkem...)
"Království boží je v tobě a všude kolem tebe, nikoliv v budovách ze dřeva a kamene. Rosekni kus dřeva a já tam budu. Nadzvedni kámen a nalezneš mě." The Last Gospel of Jesus
- jadydadyda
- Příspěvky: 199
- Registrován: úte, 03. čer 2008, 18:17
Re: Cteni textu trochu jinak
Tuhle věc řeším už dlouho, ale ne ve čtení. Snažím se přemýšlet nad věcmi beze slov, protože si myslím, že při dostatečném zvládnutí tohoto postupu člověk zjistí, jak moc slova zdržují. Přeříkávání každého slova v hlavě jen zdržuje, ale když se od toho odpoutáme, tak můžeme zjistit jak rychlého až myšlení může mozek dosáhnout. Je to jako přetaktování procesoru v počítači. Čtení jsem ještě nezkoumal, ale je mi jasné, že to musí fungovat skvěle. Chce to jenom cvik a trpělivost.
Re: Cteni textu trochu jinak
Já to mam podobně jako Silver,taky se mi dost stává,že si něktrý slova narazuju vlastníma(stejnýho významu) který mi tam víc seděj
Re: Cteni textu trochu jinak
Taky to mám jak Silver. Dívám se sice na knížku, pohybuju očima po textu, ale nevnímám knížku, ale vidím přímo děj. Je to jako film. A ano, je pravda, že slova v myšlení strašně zdržují, je mnohem lepší a rychlejší myslet beze slov, ale taky je to mnohem a mnohem složitější. Cvikem se to ale dá zvládnout. Zkoušel sem to několikrát a po chvíli jakobych byl úplně jinde a najednou si to uvědomím, přeblikne mi mozek a zase myslím slovy.
Carpe Diem
Re: Cteni textu trochu jinak
Mě přijde že ten text se tolik nevnímá například když je tam nějaký jméno který sme nikdy neslyšeli...to pak prostě musim říkat v mozku...radši čtu "mluvením". Je to stejně zajímavý...zajímalo by mě jestli by člověk takto čet ikdyby neznal čtení nahlas.
Re: Cteni textu trochu jinak
Ja mam zase problem s tim, ze se casto zdrzuju jest vic, nez jenom mluvenim v mysli. Na skole se totiz ucime i rychle psani na pocitaci a kdyz si treba premyslim a rikam si to v hlave, tak si to i jakoby pisu na klavesnici. Nekdy se toho nemuzu vubec zbavit a strasne me to spomaluje premysleni. Nekdy dokonce prestanu premyslet nad obsahem a myslim jen na to psani v mysli..... docela me to stve. Kdyz uz se toho docela zbavim, tak taci sahnout na klavesnici a je to tu zas .
Vzdáš se jednou, vzdáš se vždycky...
Re: Cteni textu trochu jinak
Tato otázka má dvě roviny:
1, Určitý verbalizovaný dialog, kdy se bavíte sám se sebou ve vašem vědomí dle Tolleho není příliš potřeba a jeho omezením můžete ušetřit energii.
2, Jestli je to tvoje rychločtení skutečně funkční bys musel objektivně dokázat. Třeba tak, že ti dám stránku textu, ty si ho přečteš a pak tě požádám abys vlastními slovy řekl, co tam bylo napsáno. Mohlo by se stát, že naprosto nebudeš tušit a budeš mít pocit, že jsi dutý jak bambus. Nebo také ne, ale to by se muselo skutečně ověřit s někým jiným než jsi ty sám. Otestovat sám sebe je dost těžké a každý má tendenci k přikrášlování a omlouvání.
V knize "Utajené dějiny čech" rozebírali právě dějiný písma. Po tisíce let, prakticky do předminulého století člověk přijímal nejvíce informací sluchem pomocí vyprávění. Celá lidská bytost se tímto způsobem vyvíjela. Ono už i sám zvuk je jistou abstrakcí. A písmo je druhou úrovní abstrakce, kdy z grafických symbolů jsou vytvářeny fonetické a ty teprve dále vědomím zpracovány. Jenže lidská bytost prošla určitým dlouhým vývojem a rozvinula se do současného stavu.
Mimochodem, když děláš regresi, tak je požadováno, abys naopak vše, co vidíš nejen verbalisoval, ale dokonce říkal nahlas. To je ještě větší úroveň verbalizace. Právě tím se aktivují i další mozková centra a ty můžeš zpracovávat událost kvalitněji a do větší hloubky.
Dneska se používají třeba namluvené knihy a nebo videoprezentace, které umožní předat informace o něco přirozenější formou. Dokonce někdy mají větší hodnotu pro poznání hry LARP, kdy si účastníci sami zahrají na postavy z nějaké pohádky.
1, Určitý verbalizovaný dialog, kdy se bavíte sám se sebou ve vašem vědomí dle Tolleho není příliš potřeba a jeho omezením můžete ušetřit energii.
2, Jestli je to tvoje rychločtení skutečně funkční bys musel objektivně dokázat. Třeba tak, že ti dám stránku textu, ty si ho přečteš a pak tě požádám abys vlastními slovy řekl, co tam bylo napsáno. Mohlo by se stát, že naprosto nebudeš tušit a budeš mít pocit, že jsi dutý jak bambus. Nebo také ne, ale to by se muselo skutečně ověřit s někým jiným než jsi ty sám. Otestovat sám sebe je dost těžké a každý má tendenci k přikrášlování a omlouvání.
V knize "Utajené dějiny čech" rozebírali právě dějiný písma. Po tisíce let, prakticky do předminulého století člověk přijímal nejvíce informací sluchem pomocí vyprávění. Celá lidská bytost se tímto způsobem vyvíjela. Ono už i sám zvuk je jistou abstrakcí. A písmo je druhou úrovní abstrakce, kdy z grafických symbolů jsou vytvářeny fonetické a ty teprve dále vědomím zpracovány. Jenže lidská bytost prošla určitým dlouhým vývojem a rozvinula se do současného stavu.
Mimochodem, když děláš regresi, tak je požadováno, abys naopak vše, co vidíš nejen verbalisoval, ale dokonce říkal nahlas. To je ještě větší úroveň verbalizace. Právě tím se aktivují i další mozková centra a ty můžeš zpracovávat událost kvalitněji a do větší hloubky.
Dneska se používají třeba namluvené knihy a nebo videoprezentace, které umožní předat informace o něco přirozenější formou. Dokonce někdy mají větší hodnotu pro poznání hry LARP, kdy si účastníci sami zahrají na postavy z nějaké pohádky.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host