Takže dovolte, abych navrhl řešení, trošku formální a systematické, které zmenšuje zmatek.
SCHÉMA
Každý z těchto fenoménů (LS, OBE a AC) je vyjádřen několika způsoby rozlišení, kterým můžeme říkat "atributy", a jsou to tyto:
- jevový -jestli jev vypadá realisticky, jako skutečnost (nebo je smyslově zastřený a postrádá detaily)
- pocitový -jestli to snícímu navozuje pocit alternativní reality (nebo jen pocit iluze)
- "ontologický" -jestli je to nějak reálný, nejspíš ve smyslu možnosti získávat informace o vnějším světě nebo naň působit
- fázový -jestli se ten jev odehrává ve fázi REM (nebo mimo ni)
- výstup z těla -jestli dochází ke zřetelnýmu pocitu vystoupení z těla
- kontinuita vědomí -jestli mezi bděním a navozením jevu je zachována kontinuita vědomí, nebo dojde k jeho ztrátě (usnutí)
Každej z těch atributů může mít většinou hodnoty ano, ne, spíše ano, spíše ne, indiferentní. Pro LS, OBE a AC tak můžeme vytvořit tři šuplíky (nebo míň, pokud máme za to, že některý z nich splývaj) a každej z těch šuplíků definovat jako kombinaci hodnot různých výše zmíněných atributů. Takže např. podle povšechnýho výkladu, kterej je v český wikipedii, bychom fenoménu Lucidní Sen přidali asi tyhle hodnoty: ontologický atribut ne, fázový ano, výstup z těla ne, ostatní atributy indiferentní. Jev OBE bychom definovali jako výstup z těla ano a ostatní indiferentní. AC bychom definovali jako výstup z těla ano, ontologicky ano, ostatní indif.
Já například mám (nebo jsem donedávna měl)
-pro LS fázový atribut ano a jinak všechno indiferentní,
-pro AC mám výstup z těla ano, kontinuitu vědomí ano, fáze REM spíše ne, ontologický spíše ano (jinak všechno indif.)
-a pro OBE mám všechno indiferentní, protože OBE chápu jako jev zastřešující všechno.
Ale @ mě posledně dost zviklal, že OBE se většinou chápe spíš jako "výstup z těla + kontinuita vědomí", přičemž AC = "OBE + ontologicky ano". Takže v zájmu dorozumění tímto oficiálně měním svoje chápání obou pojmů.
DISKUSE
Teď něco k tomu ontologickýmu atributu: Jen v případě, že tento atribut do definice nějak zahrneme, tak má smysl se ptát, jestli jev existuje. Pokud astrální cestování nepodmíníte tím, že to je "něco reálného narozdíl od OBE a LS", tak otázka "existuje AC?" pochopitelně nedává smysl. Ten ontologickej atribut je takovej vošemetnej, protože vyjadřuje nějakou naši víru, vztahuje se k našemu širšímu světonázoru. Osobně bych ho z toho seznamu nejradši vyhodil. Jenže je tam potřebnej, protože bývá součástí definice AC.
I přes výše uvedený systémový řešení však zůstává zmatek, kterej je jinýho charakteru. Podle mě je opravdu velkej problém utvořit jednoznačnou klasifikaci na dvě či tři kategorie (LS, OBE, případně AC), která by odpovídala empirickým datům o těchto fenoménech. Je dokonce velmi dobře možný, že fenomény LS a OBE částečně splývají v jednom kontinuu. (Já si myslím, že to tak je.) Vezměme si např. asi ten nejprokazatelnější způsob, jak se rozlišují, a to je atribut REM fáze. Opravdu je ověřeno, že sen probíhá pouze ve fázi REM a OBE probíhá pouze ve fázi nREM? Všechny ty ostatní atributy jsou dost sporný, pokud bychom s nima měli odlišit OBE od LS. Například mnozí říkaj, že při LS pociťujou výstup z těla, a přesto to nepovažujou za OBE, atd.
Jenže i v případě, že je pravda, že LS a OBE se rozlišujou skrz fázový atribut, tak jeden jedinej atribut nestačí na rozlišení dvou fenoménů! Pokud se OBE a LS liší spolehlivě pouze v tom, že lidskej mozek má při nich jinou vlnovou frekvenci, tak k čemu by bylo dobrý dávat jim dva názvy? Potřebujeme nejmíň dva atributy, ve kterých se maj lišit, aby to mělo nějakou informační hodnotu, abychom mohli říct např. "Ten stav, který se odehrává v REM fázi, je charakterizován zároveň tím, že při něm nedochází k výstupu z těla". Jenže já mám pochybnosti, že takový dva atributy opravdu můžeme najít a empiricky prokázat.